In de huidige situatie is het niet altijd gemakkelijk om positief te blijven. Toch is het belangrijk om te blijven focussen op wat wel goed gaat. Dat geldt ook op het werk. Een positieve mindset zorgt immers voor meer werktevredenheid, nieuwe initiatieven en een goede werksfeer. Ik geef graag enkele tips hoe je positief denken een plaats kan geven op de werkvloer.
Voordelen van positief denken op het werk
Dat positief denken je tal van voordelen oplevert in het dagelijkse leven, spreekt voor zich. Je wordt er gelukkiger van en het doet zelfs wonderen voor je gezondheid. Maar ook op het werk zijn de voordelen niet min:
1. Je boekt betere resultaten
Wie een positieve mindset heeft, ervaart veel werkplezier en zal bijgevolg beter presteren. Je begint immers gedreven en vol zelfvertrouwen aan elke werkdag. Daardoor grijp je kansen en neem je meer initiatief. Dat iets niet zou lukken, of dat je iets niet zou kunnen, komt amper in je op. Het zijn net die mensen die uitzonderlijke resultaten boeken op de werkvloer. Daar kan ook een werkgever alleen maar blij om zijn.
2. Je draagt bij aan een goede werksfeer
Niemand werkt graag samen met een collega die klaagt en zaagt. Als je positief bent ingesteld, zal je dus gewaardeerd worden door je collega’s. Dat maakt het niet alleen aangenaam om samen te werken, er zal ook vaker aan jou gedacht worden voor bepaalde projecten, omdat men er jou graag bij heeft. Dat opent dan weer kansen om je verder te ontwikkelen, en wie weet, door te groeien in de organisatie.
3. Je ervaart minder stress
Een positieve mindset betekent niet dat je nooit tegenslagen hebt. Negatieve feedback, een project dat niet doorgaat, een piek in de werkdruk… Iedereen maakt het wel eens mee. Het grote verschil is dat een positief ingesteld persoon hier helemaal anders mee omgaat dan iemand die in negativiteit blijft hangen. Mensen met een positieve mindset bekijken het probleem objectief, bedenken een oplossing en nemen dan de draad weer op. Dat zorgt voor veel minder stress.
Hoe bereik je een positieve mindset als werknemer?
Positivisme begint bij jezelf. Er zijn dan ook een aantal manieren om jezelf een positieve mindset aan te leren.
1. Focus op je talenten
Wie te kritisch is voor zichzelf, is doorgaans niet erg gelukkig. Daarom moet je focussen op wat je wel goed kan, en aanvaarden wat je minder sterke punten zijn. Zo weet jij exact wie je bent en wat je kan, en zal je vol zelfvertrouwen aan de slag kunnen.
2. Beweeg
Bewegen maakt endorfine vrij, ook wel het gelukshormoon genoemd. Wil je dus met een positieve mindset op het werk aankomen? Neem dan de fiets naar het werk. Kom je met de wagen, parkeer die dan niet vlak voor de deur, zodat je je werkdag kan starten met een fikse wandeling. Ook wandelvergaderingen zijn ideaal.
3. Start met kleine veranderingen
Ben je van nature niet zo positief ingesteld? Start dan met kleine veranderingen. Word je geconfronteerd met een probleem? Probeer het dan eens van een andere kant te bekijken en stel je de vraag of het wel allemaal zo dramatisch is. Ben je ontevreden over je werkplek of bepaalde gewoonten op het werk? Ga dan het gesprek aan met je leidinggevende of collega’s. Je zal zien dat problemen aanpakken in plaats van je te ergeren, je meteen een goed gevoel zal geven.